"Åpent folkemøte om vegen"

 

INFORMERER: Ole Kristian Birkelund i Statens Vegvesen informerer om alternativene på møtet. Her fra informasjonsmøtet 3. februar. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Spjelkavika.no


Vegmøte

 

Kommunedelsutvalgene for Spjelkavik, Åse og Lerstad, samt for Indre Borgund inviterer.

 

 


Spjelkavika.no

byline friwal

PUBLISERT
21. februar 2025


 

Fredag om ei uke går høringsfristen for ny trasé for E39 ut.
 
 
Åpent møte
 
Nå går kommunedelsutvalgene (KDU) sammen om et nytt folkemøte som skal holdes på Spjelkavik ungdomsskole tirsdag.
 
Det er KDU for Spjelkavik, Åse og Lerstad som sammen med KDU Indre Borgund som står for arrangementet.
 
Det er et åpent folkemøte der også kommunens politikere er invitert, og hvor tilhørerne får anledning til å stille spørsmål.
 
 
 
Informerer
 
Ole Kristian Birkelund fra Statens Vegvesen, vil, som han gjorde på møtet 3. februar på Pinsekirka, informere om de to aktuelle løsningene.
 
En aktør som vil bli berørt av løsningene er Amfi Moa. Derfor vil en representant fra Thon Gruppen tilkjennegi deres syn på de to alternativene.
 
 
Alternativene
 
Alternativ 1
 
Alternativ 1 består av en lang tunnel fra Breivika til Blindheim under tettbebygd strøk, og der de største inngrepene kommer ved tunnelinnslagene.
 
Alternativ 1 er kostnadsberegnet til 7 milliarder kroner.
 
 
Alternativ 2
 
Alternativ 2 baserer seg på utvidelse langs vestsiden av eksisterende E39-trasé, og kan bygges ut trinnvis, og da med ulykkesbelastede Blindheimstunnelen på første trinn.
 
Denne løsningen har kanskje møtt størst motstand ettersom inngripen på Sandingane vil bli store med en firefelts vei vest for eksisterende vei.
 
 
Nord for Sandingane, ved dagens rundkjøring ved Moatunnelen er det her snakk om et nytt toplanskryss.
 
I dette alternativet må en ny Moatunnel lages parallelt med dagens, samt et nytt oppgradert toplanskryss i Breivika, noe begge alternativene krever.
 
Møtet starter altså tirsdag klokken 18.00.