FORTSATT VAFLER:  At et bilde, der Christel Foss Stadsnes holdt en vaffel skulle gi henne jobb på hotell lå slett ikke i tankene hennes. Nå, 18. år senere har Christel innhentet to priser for utmerket kundebahandling. Og vafler serverer hun fortsatt.  Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / spjelkavika.no


Vaffeljenta Christel

Hun ante ikke at å holde en vaffel i hånden skulle gi henne fast hotelljobb på Baronen hotell.

 


byline friwal


26.mai 2019



baronen pageann

 

Spjelkavika.no | REPORTASJE: -Jeg jobbet på Baronen Bowling, var 17.år og på jobb. Da kom noen inn og spurte om jeg kunne stille opp på et bilde med ei vaffel i hånden, forteller Christel Foss Stadsnes.

 

Fikk pris

Christel står bak skranken på Thon Hotel Baronen i Spjelkavika da vi kommer for å intervjue henne.

Tobarnsmoren har for andre gang blitt kåret til ”Årets Servicemedarbeider”, i skarp konkurranse med ansatte i mange norske hoteller.

Den serviceinnstilte resepsjonisten er i telefonen og booker et nytt reisefølge. Sommermånedene begynner å bli fullbooket.

Samtidig har hun en ny resepsjonist under opplæring, akkurat slik hun selv fikk da hun begynte, den unge vikajenta på 17.år.

 

Vaffeljenta

-Bildet ble brukt i en kampanje der hotellkjeden skulle fortelle at vi serverte vafler på hotellene. Bildet gikk i reklamer og store bannere i tre land, så jeg måtte jo bare ansette henne, sier sjefen, hotelldirektør Kari Janne Myklebust.

-Og jeg var bare 17. Husker at jeg ikke kunne skjenke øl til gjestene i starten, forteller Christel, som snart ble tatt i skole av sjefen.

-Hun så nok potensialet i meg mer enn jeg gjorde selv. Kari Janne er fantastisk, og hun er min mentor.

Vi er en trio på tre damer, jeg på 35, Kari Janne på 50 og Marit Tveiten på 60 år. Vi er rake motsetningene av hverandre, men det gjør også at vi utfyller hverandre på en fantastisk måte, og vi er gode venninner, sier Christel.

 

LES OGSÅ:
FIKK STORPRIS

 

Fikk opplæring

-Men skolegang innen faget tok du ikke?

-Nei, men jeg ble sendt på mange kurs og opplæringsprogrammer. Blant annet opplæring for fremtidige ledere. Dette i tillegg til det jeg har lært her opp gjennom årene.

-Tenkte du på hotellbransjen da de kom med denne vaffelgreia?

-Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg hadde tatt meg et friår for å finne ut hva jeg skulle ta fatt i når jeg da var ferdig med videregående. Hotellfaget lå ikke i tankene mine, og egentlig hadde jeg ikke noen spesielle tanker om hvor veien videre skulle gå, forteller jenta som er oppvokst like bortenfor brannstasjonen i Spjelkavika.


(Saken fortsetter under bildet):

OPPLÆRING:  I dag er Christel en del av ledelsen ved Thon Hotel Baronen, og ofte i full sving med å lære opp nye resepsjonister. Her er det Agnethe Matalie Hovden Hjelmeland (t.h) som er i full sving med å lære seg hotellets datasystem.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Spjelkavika.no


Moro

-Da jeg begynte på hotellet husker jeg at det ble veldig fort moro.

-Jeg følte jeg gjorde en god jobb, og tilbakemeldingene fortalte det samme. Kari Janne ga meg ansvar og ønsket å lære meg opp best mulig. En bedre mentor enn henne kan en ikke få.

-Og nå fikk du pris for andre gang. Hva tenkte du da det ble kunngjort?

-Det var noe jeg ikke var forberedt på i det hele tatt. Jeg fikk samme pris for 2012. Nei, det er stas, men kom helt uventet på meg.

 

Oppussing

-Du har vært med i hotelldriften i en periode der hotellet har vært en del av flere kjeder, og nå nylig blitt et Thon-hotell. Er det en grei kjede å ha kommet til?

-Ja, det synes jeg. Thon er veldig god på oppfølging, og de behjelpelig så snart vi ber om råd og hjelp.

-Og en lang periode med oppussing?

-Ja det også. Og heldigvis ser vi nå snart en ende på det.

Vi har fått pusset opp de fleste rommene, fått ny konferansesal, nytt spiseområde og ny resepsjon. I tillegg har vi revet den gamle notsalen. Så jo, det er mye som har skjedd med hotellet de siste årene.

-Og her blir du?

-Ja, jeg blir så lenge jeg trives. Og det gjør jeg så absolutt, sier Christel.