KOSEN FORSVINNER: Å sitte her ved stranda, kanskje bade og grille vil bli umulig om E39 utvides, mener Richard Ivan Breen. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / spjelkavika.no


En tragedie

Vil ødelegge hele området.


byline friwal

PUBLISERT
10. juli 2024


 

Spjelkavika.no

NABOPROTEST

NY E39

SANDINGANE:

 

Naboene reagerer sterkt etter vegdirektørens anbefaling om en av de nye traseene til E39.

 

Omkamp

-Dette er en omkamp etter vedtaket som kom i 2019. Nå er det på han igjen, sier nabo Richard Ivan Breen, som bor ved Liljedalen i Spjelkavika og dermed nabo til både veien og friområdet Sandingane.

Saken er at det i 2018 ble utredet to alternativer for å utvide E39 fra Blindheim til Breivika, der veien på fire felt skal knyttes sammen med veien innover Brusdalen og mot sentrum.

(Se alternativene nederst i saken).

Utvides kraftig

Alternativ 1 er å bygge i tunnel gjennom Spjelkavikfjellet, Spjelkavik sentrum og Holen, før den knyttes med E39 øst/vest ved rundkjøringen i Breivika.

Alternativ 2 er å utvide eksisterende vei som går forbi Sandingane. Vegdirektøren anbefaler nå dette alternativet.

Dette vil betyr at veien forbi Sandingane får to nye felt og må utvides kraftig vestover, samt ny tunnel gjennom Moa, samt ny bro ved Mittetmarka.

 

Merkelig regnestykke

Det mener naboer og mange andre vil ødelegge området som er opparbeidet som rekreasjonsområde ved Sandingane, og vestover mot den gamle kraftstasjonen og stiene der.

-For det første får jeg ikke regnestykket hans til å gå opp når det kommer til trafikkøkning. For han snakker om dette "nullvekstmålet" rundt trafikkutviklingen. For hvordan får han til at alternativ 2 vil gi mindre økning enn alternativ 1?

 

Lokkes til Moa

Breen tror det heller blir motsatt.

-Ja, for med alternativ 2 blir bilistene ledet mer mot Moa og lokkes til å kjøre av med flere avkjøringer, som i alternativ 2, sier Breen som også reagerer på økonomien rundt alternativene.

-Når vi ser at det ene alternativet ikke avviker så mye fra det andre i kroner og ører så er det helt uforståelig for meg at det da foretrekkes å ødelegge både bomiljø og et populært friområde.


(Saken fortsetter under bildet):

POPULÆRT: -Vi som bor her ser hvor populært området er, blant annet sandvolleybanene ungdom bruker ofte. Alt dette vil forsvinne og bli ubrukelig, mener nabo Richard Ivan Breen.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Spjelkavika.no


Ødelegger Sandingane

-Sandingane er i fare?

-Soleklart. Ingen vil sitte og kose seg, kanskje med grilling og bading noen få meter fra en firefelts motorvei. For bredden kommer vestover og vil spise opp det meste av et areal som er opparbeidet og populært, sier han.

-Vi som bor her ser at det er et populært område. Blant annet på sandvolleybanene som brukes titt og ofte av ungdommer.
Hit kommer det også elever fra barneskolen, ungdomsskolen og barnehager for å kose seg og lære. Området blir rett og slett ødelagt, sier han.

 

Belasting

Også øst for veimaskinen blir det belasting, mener han.

-For de som bor der blir det jo enda mer støy. Vegdirektøren burde heller gå for alternativet i tunnel, og så kan veien her skaleres ned. Kanskje med et busstopp for de som vil til Sandingene, mener han.

Den nye motorveien vil altså også innebære nytt løpe på Moa og ny bro over Mittetmarka. Det mener Breen vil bety stor belastning, i motsetning til alternativ 1 som for det meste vil skje i fjellet.

-For ny tunnel på Moa må en jo grave, siden tunnelen er kunstig laget. Samtidig må det altså lages en ny bru ved rundkjøringen, ved siden av den eksisterende. Og sist hadde de store utfordringer med å få på plass den som er der i dag, sier Breen, som en periode håpte på at valget om tunnel var tatt.


(Saken fortsetter under bildet):

FORSVINNER: Avstanden til den utvidede veien og strandkanten vil bli svært smal, og ikke egne seg til grillkos og bading, sier naboene.
Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / Spjelkavika.no


Håper på politikerne

-Både jeg og naboene gjorde jo det i 2019, men så feil kan en altså ta. Nå er usikkerheten tilbake, og det er trist, sier Breen til Spjelkavika.no.

-Jeg håper virkelig politikerne ser at det i alle fall ikke er noen miljøgevinst ved å ødelegge dette området, sier han.

 

TO ALTERNATIV: Det ble i 2018 utarbeidet to alternativer til ny E39. Nå har vegdirektøren landet på alternativ 2 forbi blant annet Sandingene, og nytt tunnelløp. Illustrasjon: Statens Vegvesen