ENGASJERT: _- Det ligger ingen miljøgevinst i forslaget til SVV, sa en engasjert Richard Ivan Breen i juli. Han er nær nabo til Sandingane og området som blir berørt av alternativ 2 . Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG / spjelkavika.no


Åpent møte

Informerer politikerne.


byline friwal

PUBLISERT
3. november 2024


 

Spjelkavika.no

STATENS VEGVESEN

NY E39

SPJELKAVIKA:

 

Statens Vegvesen – SVV skal presentere sine vegplaner for en ny trasé på E39 fra Vegsund til Breivika i dag.
 
 
Åpent møte
 
Det er Hovedutvalget for teknisk, miljø og samferdsel SVV skal møte for å redegjøre for planene, men møtet er åpent for publikum og starter klokken 16.00 i Formannskapssalen.
 
Det er to alternativ som har vært oppe i dagen noen år nå, og det er bekymringer for begge alternativene i Spjelkavika.
 
 
 
Rasering
 
-Dette er en omkamp etter vedtaket i 2019, sa Breen i sommer.
 
Han, og mange i Spjelkavika mener at spesielt dette alternativet vil rasere store deler av Spjelkavika, friområdene ved Sandingane, og vil kreve stor inngripen gjennom friområdet, gjennom senterområdene på Moa, ned til Breivika.
 
 
Alternativ 1
 
Alternativ 1 er å bygge tunnel gjennom Spjelkavikfjellet, Spjelkavik sentrum og Holen, før den knyttes med E39 øst/vest ved rundkjøringen i Breivika.
 
Dette alternativet betyr at flere bolighus i nordvestre del av Høgvollen vil måtte rives.
 
 
Alternativ 2
 
Alternativ 2, som SVV nå har varslet at de ønsker, er å utvide eksisterende vei som i dag går forbi Sandingane. Et alternativ som gir to nye felt, og må utvides kraftig vestover.
 
Dette alternativet vil altså kreve ny tunnel gjennom Moa, parallelt med dagens kunstige tunnel. Samtidig vil dette kreve ny bro over Mittetmarka. Med andre ord en inngripen som ikke bare vil ta store friarealer, men også gi stor belastning i anleggsperioden, mener kritikerne til denne løsningen.
 
Du ser alternativene i kartet nederst i saken.
 
 
Ingen miljøgevinst
 
-Jeg håper virkelig at politikerne ser at det i alle fall ikke er noen miljøgevinst ved å ødelegge dette området, sa Breen om alternativ 2 i juli.
 
Nå skal altså politikerne høre hva SVV har å si, og trolig vil mange fra Spjelkavika møte i Formannskapssalen for å få med seg akkurat det.


TRASEENE: Alternativ 1 er gjennom fjellet og under Spjelkavika til Breivika. Alternativ 2 er i to tunneler, ei ny bro, og i dagen forbi Sandingane.
Illustrasjon: STATENS VEGVESEN