"Informerer om veialternativene"
Alternativ 1 Mange foretrekker alternativ 1 med en lang tunnel under bebyggelsen i Spjelkavika. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
Berører mange
Mandagens åpne møte blir svært viktig ettersom mange blir berørte av begge veialternativene.
PUBLISERT
31. januar 2025

Mandag inviterer Statens vegvesen til åpent møte om de to alternativene til ny E39 fra Vegsundet til Breivika.
Orientering
Møtet holdes på Moa konferansesenter (Pinsekirka) klokken 18.00, og Statens vegvesen, som er arrangør, har satt av to timer til møtet.
På programmet er det planlagt generell orientering om planene og prosessen videre.
Det mobiliseres nå stort i Spjelkavika, Vegsund og i Breivika, for uansett hvilke av de to alternativene som velges vil mange bli berørte.
Det er altså to alternativer Statens vegvesen har lagt fram, og som bekymrer flere.
Alternativ 1 består av en lang tunnel fra Breivika til Blindheim under tettbebygd strøk, og der de største inngrepene kommer ved tunnelinnslagene.
Alternativ 1 er kostnadsberegnet til 7 milliarder kroner.
Alternativ 2
Alternativ 2 baserer seg på utvidelse langs vestsiden av eksisterende E39-trasé, og kan bygges ut trinnvis, og da med ulykkesbelastede Blinnheimstunnelen på første trinn.
Denne løsningen har kanskje møtt størst motstand ettersom inngripen på Sandingane vil bli store med en firefelts vei vest for eksisterende vei.
Nord for Sandingane, ved dagens rundkjøring ved Moatunnelen er det her snakk om et nytt toplanskryss.
I dette alternativet må en ny Moatunnel lages parallelt med dagens, samt et nytt oppgradert toplanskryss i Breivika, noe begge alternativene krever.
Høring
Dette er alternativet Statens vegvesen ønsker. Et av argumentene er at SVV da mener at byggingen kan kommer raskere i gang når det er snakk om trinnvis utbygging.
Det fordi en da kan slippe å vente til hele finansierinen på 7,7 milliarder er på plass.
Mange frykter imidlertid at det vil gå flere år før andre trinn kan starte, og at en vil stå i mange år med et uferdig prosjekt som vil prege nærmiljøet.
Planforslagene skal ut på høring, og nå inviteres altså alle til åpent møte mandag.
(Saken fortsetter under bildet):
ALTERNATIV 2: Slik ser Statens vegvesen for seg alternativ 2. En parallelt med dagens trasé med to nye tunneler.
Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
Åpent kontor
I tillegg har Statens vegvesen valgt å holde åpne kontordager tirsdag og onsdag på Spjelkavik Panorama i Spjelkavik sentrum.
Mange huseiere blir berørt av planene, og Statens vegvesen har, med disse åpne kontordagene, mulighet til å gå nærmere inn på enkelteiendommer.
For å få enkeltmøter må en avtale tid, opplyser Statens vegvesen.
PROVOSERER: Det er dette som provoserer mange i Spjelkavika, og det mange mener er en rasering av Sandingane. Dette, og flere andre forhold vil nok Statens vegvesen få spørsmål om på mandag.Illustrasjon: STATENS VEGVESEN